فروید  دین و روانشناسی دین:

از نظر فروید شباهت زیادی میان فعالیت مردم دیندار و رفتارهای بیماران روان رنجور وجود دارد. هر دو دسته تاکید دارند کارها را به صورت آیینی انجام دهند و در هردو آیین با سرکوبی غرایز اساسی همراه است. فروید دینداری را بر پایه عقده ادیپ و دین ورزی را بر مبنای اندیشه پدر- خدا قرار می دهد.

فروید خود را یهودی رها شده، شکاک و کاملا بی دین می دانست. او از باورهای کاتولیک ها تنفر داشت و دشمن واقعی را دین و کلیسای کاتولیک می دانست. فروید از اعمال دینی یهود نیز تنفر داشت و پس از ازدواج نیز همسر و فرزندانش را از آموزه های دینی یهود بازداشت. او دین را زائد و برخاسته از ذهن کودکانه بشر می دانست و معتقد بود با رشد علمی انسان، بندهای توهم از پایش باز می شود. روش فروید روان تحلیل گری یعنی کاوش در لایه های پنهان روان یا ناخودآگاه بود. مهم ترین اندیشه فروید که در همه حوزه های علمی او به ویژه دین تاثیر گذاشته، عقده ادیپ است. "عقده ی ادیپ بدین معناست که کودک به دلیل عشق به پدر یا مادر (جنس مخالف) با پدر یا مادر (جنس موافق) خود به شدت به رقابت می‌پردازد.

منبع: rasekhoon.net

سیری در دین شناسی یونگ

فروید و روانشناسی دین

تأثیر مهارتهای ارتباطی با رویکرد دینی بر عزت نفس و سلامت روانی دانش آموزان

دین ,فروید ,ادیپ ,پدر ,دانست ,روان ,می دانست ,دینی یهود ,عقده ادیپ ,را بر ,پدر یا

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بالی برای پریدن ... کلاس درس زوکُــل بیت کوین - ارز مجازی شرکت اژدری نوین شبکه اجتماعی شقیقه #من_قاسم_سلیمانی_هستم مبنا محتوا VizWiz آموزش - یادگیری - عمل